Translate This Page To:

Powered by: ALS & Google

ΚΡΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Wines of Makedonia
(Eλληνικά κρασιά ονομασίας προέλευσης-Ιστορία-Τύποι κρασιών-Ποικιλίες αμπελιών)
Sponsorship (Χορηγοί)
Η ΑΜΠΕΛΟΣ και ο ΟΙΝΟΣ ΣΤΗΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Η ιστορία της Ελλάδας είναι βαθιά επηρεασμένη από την άμπελο και τον οίνο. Το κρασί, μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς μας, είναι στενά δεμένο με την ιστορία και τις τέχνες μας, είναι ριζωμένο στα ήθη και τα έθιμά μας. Η ζωγραφική, η γλυπτική, η ποίηση αλλά και η θρησκεία, καθώς και οι συνήθειες διατροφής μας, φέρουν τη σφραγίδα της αμπέλου και του οίνου.
Στην Αρχαία Ελλάδα το κρασί λατρεύτηκε στο πρόσωπο του Διόνυσου ως μία θεότητα ζωντανή, έξυπνη, ερωτική. Η πλούσια εικονογραφία των αγγείων της μαρτυρούν το εύρος και την επιτυχία της Διονυσιακής λατρείας.
Εντυπωσιακή θέση κατέχουν τα καλλιτεχνήματα της Βεργίνας. Ας θυμηθούμε ότι στις Αιγές, την πρώτη πρωτεύουσα των Μακεδόνων ο καθηγητής Μανόλης Ανδρόνικος, ανακάλυψε ανέπαφους τους τάφους των Μακεδόνων βασιλέων, δηλαδή τον τάφο του Βασιλιά Φιλίππου, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Και οι Μακεδόνες διασκορπισμένοι σε εκατό και πλέον πόλεις και σε αναρίθμητα πολίσματα και κώμες, δεν παύουν ούτε στιγμή να απολαμβάνουν τα πλούσια αγαθά του εύπορου τόπου τους.
Απλή ζωή, χοροί, δείπνα, φιλοξενία, σεβασμός στους οικογενειακούς δεσμούς, σεβασμός προς τις γυναίκες.
Και το κρασί όπως εξ' άλλου και στην υπόλοιπη Ελλάδα κατέχει ιδιαίτερη θέση στη ζωή των ανθρώπων αυτών.
Στα Μακεδόνικα συμπόσια προσφέρονται οίνοι από διάφορες περιοχές και φέρουν την ονομασία του τόπου των. Μένδιας οίνος, Ακάνθυος, Βιβλίνος - Θάσιος Ηθυμένος, Θάσιος Μεστές, Ισμάριος και ο περίφημος Μαρωνίτης.
Παράλληλα η οικονομική ευμάρεια επιτρέπει να αγοράζονται και τα κρασιά από τις ονομαστότερες περιοχές πέρα από την Μακεδονία, όπως είναι η Χίος, η Λέσβος, η Σκόπελος.
Ο τρόπος, με τον οποίο απολαμβάνουν το κρασί είναι διαφορετικός. Αρχίζουν με μικρά ποτήρια για να φθάσουν γρήγορα να κρατούν σκύφο χωρητικότητας ενός χου (μέτρο υγρών που ισοδυναμεί με περίπου 3 λίτρα).
"Μακεδόνες δ' ουκ ηπίσταντο πίνειν ενταύτως αλλ' ευθέως εχρώντο μεγάγαις προπόσεσιν". Μία μεγάλη αλήθεια. Ναι οι Μακεδόνες έπιναν πολύ. ’λλωστε αναφέρεται ότι ο βασιλεύς Αλέξανδρος ο Μέγας κατανάλωνε 12 χόες οίνου.

Τρία είδη οίνων παράγονται.

Ο λευκός ελαφρότατος, φυσικός, διουρητικός, θερμαντικός και χωνευτικός.
Ο κιτρινωπός, ο φέρων καπνοίς εις την κεφαλήν, ένεκα εξατμίσεως των στοιχείων του.
Ο μαύρος θρεπτικότερος και στυπτικός.

Επί πεντήκοντα μερών γλεύκους προστίθεται εν μέρος θαλασσίου ύδατος - και ούτω γίνεται ο άνθοσμας οίνος.
Για δυνατότερο αρωματικά οίνο, επιλέγονται νέοι αμπελώνες.
Για αρωμάτιση οίνου προστίθενται ενίοτε άγουρα σταφύλια. Εμβάλλουσι Θάσιοι εις τα κεράμια σταις μέλιτι φυράσαντες, ώστε την οσμήν απ'
αυτού, την δε γλυκύτητα από του σταιτός λαμβάνειν τον οίνον.
Βάζουν οι Θάσιοι στα πήλινα αγγεία ζύμη, στην οποία ανάμειξαν μέλι, ώστε το κρασί να παίρνει την μυρωδιά του μελιού και την γλυκύτητα της ζύμης.
Αποτελεί πραγματική αποκάλυψη ο χαρακτηρισμός που εδίδετο στους διάφορους τύπους των οίνων:
Συναντάμε λοιπόν τον αριούσιο οίνο, τον αυστηρό, τον αυτόκρατο.
Τον γλύξι (μούστο). Τον πρόδρομο (πρώϊμο).
Τον πρότροπο (οίνον εξ' απάτητων σταφυλών).
Τον αυτίτι (σπιτικό ανέρωτο).
Τον καπνία (καπνισμένο).
Τον άμφια (χαλασμένο αμφίβολο).
Η Μακεδονία θα αποτελέσει μία από τις σημαντικότερες επαρχίες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, θα κατακτηθεί και θα υποτάξει τους Ρωμαίους με τον πλούτο και τα εκλεκτά κρασιά της.
Το σημαντικότερο γεγονός, η Γένεση και επέκταση του Χριστιανισμού, θα στηρίξει ακόμη περισσότερο την άμπελο και τον οίνο.
Στο Βυζάντιο, το κρασί αποτελεί την ένωση της βιβλικής και της ελληνικής παράδοσης. Είναι δώρο Θεού, "ευφραίνει την καρδία του ανθρώπου".
Η πτώση του Βυζαντίου και η δημιουργία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας δεν επιφέρει σημαντικές αλλαγές.
Παρ' όλο που το κοράνι απαγορεύει την πόση του οίνου, συνεχίζεται η παραγωγή του, διότι αποφέρει οικονομικούς πόρους μέσω της φορολογίας του.
Η Οθωμανική Αυτοκρατορία καταρρέει.
Η Ελλάδα αποκτά ελευθερία και σύνορα.
Η κουρασμένη από τις πολεμικές επιχειρήσεις Μακεδονία θα δεχθεί στις αρχές του αιώνα μας την συμφορά της φυλλοξήρας για να αποτελειώσει κι αυτή ό,τι απέμεινε από τις καταστροφικές πυρκαγιές των ηττημένων Οθωμανών.
Ωστόσο, μία νέα άνθηση θα αρχίσει και πάλι με την βοήθεια και του προσφυγικού στοιχείου.
Όμως η βιομηχανική ανάπτυξη, η αστυφιλία και οι αποδοτικότερες καλλιέργειες δεν θα επιτρέψουν την περαιτέρω εξέλιξη.
Στον χώρο που ζούμε είναι σε όλους γνωστές οι εταιρίες που πρώτες τόλμησαν, εκτιμώντας την αναγκαιότητα για τυποποίηση και εμφιάλωση, να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ανάπτυξης. Με κίνητρα στηρίζουν και επεκτείνουν τον Μακεδόνικο Αμπελώνα.
Δημιουργούνται νέοι αμπελώνες και αναπτύσσουν υπερσύγχρονα μεγάλα και μικρά οινοποιεία.
Δημιουργείται μία ευγενής άμιλλα και έτσι σε διάστημα ολίγων ετών, όνειρα, επιθυμίες και επιχειρηματικές δραστηριότητες βρίσκονται σε έξαρση.
Νέες ιδέες, νέες ποικιλίες, νέα φιλοσοφία, νέοι άνθρωποι.
Η οινοποιία απογειώνεται.
Μπορεί πια να καταλάβει κανείς εύκολα πως οι διακρίσεις, τα βραβεία και οι έπαινοι που απεκόμισαν τα κρασιά μας διεθνώς δεν ήταν τυχαίο γεγονός.
Μπορεί ο καθένας πλέον να γνωρίσει την ομορφιά του Μακεδόνικου Αμπελώνα, αυτήν την μαγευτική πραγματικότητα - πραγματικότητα που χτίστηκε και κερδίθηκε δύσκολα. Χρειάσθηκαν 25 ολόκληρα χρόνια.
Σ' αυτήν την ευλογημένη γη έσκυψαν και την δούλεψαν γεωπόνοι, οινολόγοι, αμπελουργοί και οινοποιοί. Όλοι μαζί έδωσαν ένα μεγάλο μέρος από τη ζωή τους, τη ζωή που την ταύτισαν με τη δημιουργία.
Η συνέχεια απαιτεί δουλειά σκληρή και έρευνα ατελείωτη. Οι συλλογικές ενέργειες των οινοποιών και αμπελουργών της Μακεδονίας βάζουν τις προϋποθέσεις για μια αισιόδοξη συνέχεια, γιατί ξέρουν και θέλουν, επομένως μπορούν να δημιουργήσουν ενωμένοι με πελώρια αποθέματα σεβασμού και αλληλοεκτίμησης.
Τέλος δεν πρέπει να ξεχνούμε τη στενή σχέση του κρασιού με την Πολιτιστική μας κληρονομιά και κατ' επέκταση με τις Ανθρώπινες Αξίες του λαού μας. Τα στοιχεία που μας παρέχουν οι παραδόσεις κάθε περιοχής οι σχετικές με την καλλιέργεια του αμπελιού στον συγκεκριμένο τόπο, με τον τρόπο που έφτιαχναν το κρασί, ακόμη και με τον τρόπο που το σέρβιραν στο τραπέζι τους συνοδεύοντας τα τοπικά εδέσματα, συμβαδίζουν με τη πρόσφατη γενική απαίτηση του καταναλωτή "στροφή προς την παράδοση".
Στα πλαίσια της διατήρησης και της ανάδειξης αυτής της κληρονομιάς αναπτύχθηκε μία ειδική μορφή Αγροτουρισμού, αυτή των Δρόμων του Κρασιού.
Οι Δρόμοι του Κρασιού αποτελούν μία πρόταση προς τον επισκέπτη να ακολουθήσει μία προκαθορισμένη, επιλεγμένη διαδρομή, η οποία διασχίζει τα πιο γραφικά σημεία μιας αμπελουργικής ζώνης, να επισκεφτεί επιλεγμένες οινοπαραγωγικές μονάδες, να γευτεί κρασιά τυπικά της περιοχής σε συνδυασμό με πιάτα της τοπικής γαστρονομίας, να θαυμάσει τους χώρους με φυσικό, αρχαιολογικό ή άλλου είδους πολιτιστικό ενδιαφέρον.
Τον Νοέμβριο λοιπόν του 1993, 15 οινοπαραγωγοί του βορειοελλαδικού χώρου ιδρύσανε την Ένωση Οινοπαραγωγών του Αμπελώνα της Μακεδονίας με τον διακριτικό τίτλο "ΔΡΟΜΟΙ ΤΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ".
Διευκρινίζεται πως με βάση την ελληνική ιστορία της αμπελουργίας "Αμπελώνας της Μακεδονίας" ονομάζεται ο ευρύτερος γεωγραφικός χώρος της Βορείου Ελλάδος που συμπεριλαμβάνει εκτός από το ομώνυμο διοικητικό διαμέρισμα της χώρας μας και την οινοποιητική περιοχή της Ραψάνης προς τα νότια καθώς και την περιοχή των νομών Ξάνθης και Ροδόπης στα ανατολικά.
Όλοι οι μετέχουσες εταιρίες δαπάνησαν χρόνο και χρήμα για να δώσουν και πάλι την όμορφη αμπελουργική εικόνα της Μακεδονίας του παρελθόντος.
Ενωμένες και περισσότερο δημιουργικές από τη μαγική έλξη της αμπέλου θα μας οδηγήσουν μέσα από τους θαυμαστούς δρόμους των κρασιών της Μακεδονίας στη βαθιά γνώση και την υψηλή απόλαυση.Μικρές μπουκιές που σερβίρονται κατ' επιλογήν του chef ως καλωσόρισμα. Ο ρόλος τους είναι να προετοιμάσουν το έδαφος, πριν καταφθάσουν τα ορεκτικά και τα κυρίως πιάτα.
ΔΙΟΝΥΣΟΣ & ΑΜΠΕΛΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ

    Ο Διόνυσος ήταν η θεότητα στην οποία αντικατοπτριζόταν, όσο σε καμία άλλη, ο κύκλος της ζωής, τόσο των έμβιων όσο και των άψυχων όντων. Ο γιός της Σεμέλης, αποτελεί ίσως την πιο διφορούμενη και μυστηριακή θεότητα του αρχαίου ελληνικού πάνθεου. Είναι η θεότητα της γέννησης, της βλάστησης, της όμορφης και ξέγνοιαστης ζωής. Η διφορούμενη αυτή φύση του Διονύσου ήταν ο σημαντικότερος λόγος, εξαιτίας του οποίου δεν αποτέλεσε προστάτιδα θεότητα κάποιας πόλης ή, ακόμη περισσότερο, συνασπισμού. Παρόλα αυτά, ο ίδιος ο θεός ή τα σύμβολά του, δεν απουσιάζουν από τις νομισματικές εκδόσεις των ελληνικών πόλεων - κρατών σε όλα τα μήκη και πλάτη της Μεσογείου, ήδη από τα τέλη του 6ου π.Χ. αιώνα.
    Η Χαλκιδική με τη γεωγραφική και κλιματική της ιδιαιτερότητα, με την πλούσια ακτογραμμή της, υπήρξε ανέκαθεν τόπος παραγωγής οίνου, όπως άλλωστε και η παράλια ζώνη της Μακεδονίας και της Θράκης γενικότερα. Σε μία τέτοια περιοχή όπου κυριαρχούσε η καλλιέργεια της αμπέλου, η παρουσία του θεού του οίνου κάθε άλλο παρά ξενίζει. Δυστυχώς, παρόλο που αντλούμε από τις πηγές ενδιαφέροντα στοιχεία για την έκταση της αμπελοκαλλιέργειας, κάτι που καθιστά την έμμεση παρουσία του Διονύσου αδιαμφισβήτητη, εντούτοις, πέραν ελαχίστων εξαιρέσεων, σπάνια μπορούμε να ανιχνεύσουμε την κοιτίδα λατρείας του θεού του οίνου στη Χαλκιδική. Για την ακρίβεια, εκτός από την Άφυτο, όπου και έχει εντοπιστεί το κέντρο λατρείας του θεού, σε καμία άλλη πόλη της Χαλκιδικής δεν έχουμε, προς το παρόν τουλάχιστον, ούτε γραπτές ούτε αρχαιολογικές μαρτυρίες που να τεκμηριώνουν την ύπαρξη κέντρου λατρείας του Διονύσου. Το γεγονός αυτό, δεν μας αποτρέπει από το να αναζητήσουμε τα συγκεκριμένα στοιχεία σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα στις νομισματικές εκδόσεις των πόλεων - κρατών, οι Διονυσιακές παραστάσεις των οποίων έρχονται για να καλύψουν ένα μεγάλο κενό.
    Η Άφυτις εξέδωσε για πρώτη φορά νομίσματα κατά τα μέσα του 5ου αιώνος π.Χ. Κυκλοφόρησαν χάλκινα κέρματα ως το 348 π.Χ., όταν η πόλη καταλήφθηκε από το Φίλιππο Β’. Οι εικονογραφικοί τύποι συνδέονται με την τοπική παράδοση και το φυσικό περιβάλλον. Απεικονίζεται ο Άμμων Ζευς, αετός, το σύμβολο του θεού, και κάνθαρος, που σχετίζεται με τη λατρεία του Διονύσου, αλλά και με την καλλιέργεια αμπέλου στην περιοχή.
    Η Μένδη εξέδωσε αργυρά νομίσματα από το τελευταίο τέταρτο του 6ου αιώνα π.Χ. Οι εικονογραφικοί τύποι πηγάζουν αναμφιβόλως από τον κύκλο του Διονύσου, καθώς τα κρασιά της Μένδης φημίζονταν σε ολόκληρη τη Μεσόγειο. Ως εικονογραφικός τύπος κυριαρχεί ο ιθυφαλλικός όνος με ένα πτηνό, πιθανόν κόρακα, στη ράχη του. Αργότερα, επί του όνου κάθεται ο Διόνυσος κρατώντας έναν κάνθαρο, ενώ στην οπίσθια όψη απεικονίζονται κληματίδες. Στις πρώτες νομισματικές εκδόσεις αναγράφεται το όνομα της πόλεως ΜΙΝΔΑΙΟΝ στον εμπροσθότυπο κι αργότερα ΜΕΝΔΑΙΟΝ, ΜΕΝΔΑΙΗ ή ΜΕΝΔΑΙΩΝ στον οπισθότυπο. Κατά μία νεώτερη εκδοχή, η ονομασία των τετράδραχμων της Μένδης -μενδαίοι όνοι- σώθηκε ως τις μέρες μας στο προσωνύμιο για το συμπαθές γαϊδουράκι, τον "κυρ-Μέντιο". Από το 405 π.Χ. κυκλοφόρησαν παράλληλα και χάλκινα νομίσματα, όπου απεικονίζονται κεφαλή Διονύσου, αμφορέας και φύλλα κισσού.
    Η Σκιώνη έθεσε σε κυκλοφορία αργυρά νομίσματα από το τελευταίο τέταρτο του 6ου αιώνα π.Χ. Στα πρώτα τετράδραχμα απεικονίζεται λέων να σπαράσσει δορκάδα και έγκοιλον στην οπίσθια όψη. Σε τετράδραχμα, που κόπηκαν περί το 500 π.Χ., απεικονίζεται η κεφαλή του Πρωτεσίλαου με αναγεγραμμένο το όνομά του "επί τα λαιά" (από δεξιά προς τα αριστερά) στο κράνος, ενώ στην οπίσθια όψη απεικονίζεται πρύμνη. (Οι τύποι αυτοί σχετίζονται με το μύθο του οικιστή Πρωτεσίλαου). Στις υποδιαιρέσεις (τετρώβολα, οβολοί) υπάρχει ποικιλία θεμάτων, όπως ημίτομο λέοντος, οφθαλμός, περικεφαλαία, σταφυλή, περιστέρι. Αναγράφεται επίσης το εθνικό "ΣΚΙΟ". Κατά τον 4ο αιώνα π.Χ. κόπηκαν παράλληλα και χάλκινα κέρματα, όπου απεικονίζεται κεφαλή νύμφης ως εμπροσθότυπος και περιστέρι ή περιστέρια ως οπισθότυπος.
    Τα ελληνικά νομίσματα, και ειδικότερα τα ασημένια με τις μεγαλύτερες διαστάσεις, θεωρούνται από τα ωραιότερα δημιουργήματα που η ελληνική τέχνη μας κληροδότησε. Πρόκειται για πραγματικά αριστουργήματα με παραστάσεις μιας ομορφιάς απρόσμενης σε τόσο μικρή κλίμακα.
    Εκτός από το καθαρά αισθητικό ενδιαφέρον τους, τα ελληνικά νομίσματα είναι το κλειδί ενός κόσμου σε μικρογραφία δίνουν πληροφορίες πολύτιμες για την ιστορία, την πολιτική, τα έθιμα και τις καλλιέργειες. Σ’ αυτό ακριβώς έγκειται το ενδιαφέρον τους για το μύθο του Διονύσου ως Θεού της αμπέλου και του οίνου, καθώς και για τη μελέτη των μεγάλων αμπελοοινικών κέντρων της Ελλάδος.
    Οι περιοχές αυτές και ειδικότερα η χερσόνησος της Χαλκιδικής και οι ακτές της Θράκης, ήταν κατάσπαρτες, ήδη από την αρχαϊκή εποχή, με ακμάζουσες αποικίες και πόλεις ελληνικές, από τις οποίες μερικές, ονομαστές για την ποιότητα της οινοπαραγωγής τους (Μένδη, Ακανθος κ.λ,π.), διέθεταν και ορυχεία αργύρου, από τα πλουσιότερα του αρχαίου κόσμου.
    Το γεγονός αυτό έδινε ώθηση στην παραγωγή των νομισματοκοπείων τους, η τέχνη των οποίων έφτασε στο απόγειό της ήδη από τον 5ο αιώνα π.Χ. Εξαίρετο δείγμα αυτής της τέχνης είναι το τετράδραχμο της Μένδης, αυτό το υπέροχο νόμισμα που κόπηκε γύρω στο 330 π.Χ. και παριστάνει το Θεό καθισμένο στη ράχη του ιερού όνου, να κρατάει το κρασοπότηρό του : τον κάνθαρο. Στην άλλη όψη απεικονίζεται ένα κλήμα, από το οποίο κρέμονται τέσσερα τσαμπιά σταφύλια.



Οινοπαραγωγοί ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
(Επωνυμία - Πόλη - Νομός - Τηλέφωνο)

Α.Α.Ο.Σ. Βαένι Νάουσα - Επισκοπή - Ν. Ημαθίας - +302332044597
Α.Ο.Α. Χατζηβαρύτης Α.Ε. - Γουμένισσα - Ν. Κιλκίς - +302343041236
Έλινος – Βιολογικοί Αμπελώνες Ταραλά - Βέροια - Ν. Ημαθίας - +302331064474
Καμάρα Κτήμα Κιουτσούκη - Περιοχή Καμάρα, Δήμος Ωραιοκάστρου - Ν. Θεσσαλονίκης - +302341064980
Κατώγι Αβέρωφ - Μέτσοβο - Ν. Ιωαννίνων - +302656041684
Κτήμα Άλφα - Αμύνταιον - Ν. Φλώρινας - +302386020111
Κτήμα Ανέστη Μπαμπατζιμόπουλου - Θεσσαλονίκη - Ν. Θεσσαλονίκης - +302310519705
Κτήμα Αρβανιτίδη - Ασκός - Ν. Θεσσαλονίκης - +302395061626
Κτήμα Βιβλία Χώρα - Κοκκινοχώρι - Ν. Καβάλας - +302592044974
Κτήμα Βογιατζή - Βελβεντός - Ν. Κοζάνης - +302464032283
Κτήμα Βουρβουκέλη - Άβδηρα - Ν. Ξάνθης - +302541051580
Κτήμα Γεροβασιλείου - Επανομή - Ν. Θεσσαλονίκης - +302392044567
Κτήμα Γκλίναβος Α.Ε. - Ζίτσα - Ν. Ιωαννίνων - +302658022212
Κτήμα Δύο Φίλοι - Γεράνια Σιάτιστας - Ν. Κοζάνης - +302465022224
Κτήμα Κατσαρού - Λάρισα - Ν. Λάρισας - +302410536811
Κτήμα Κλαούντια Παπαγιάννη - Αρναία - Ν. Χαλκιδικής - +302372021190
Κτήμα Λίγας - Γιαννιτσά - Ν. Πέλλας - +302382024421
Κτήμα Παυλίδη - Κοκκινόγεια - Ν. Δράμας - +302521058300
Κτήμα Πόρτο Καρράς - Νέος Μαρμαράς - Ν. Χαλκιδικής - +302375071221
Κτήμα Στεργίου - Μεταμόρφωση - Ν. Καστοριάς - +302467072508
Κτήμα Τάτση - Γουμένισσα - Ν. Κιλκίς - +302343043060
Κτήμα Τέχνης Οίνου Μικροχωρίου - Μικροχώρι - Ν. Δράμας - +302521083626
Κτήμα Φουντή - Ν. Ημαθίας - +302332048255
Κτήμα Χατζηγεωργίου - Κάρυανη - Ν. Καβάλας - +302594051491
Κυρ-Γιάννη Α.Ε. - Γιαννακοχώρι - Ν. Ημαθίας - +302332051100
Μαρώνεια Α.Ε. - Μαρώνεια - Ν. Ροδόπης - +302399076100
Μπουτάρη Οινοποιητική Α.Ε. - Στενήμαχος - Ν. Ημαθίας - +302332059715
Μυλοπόταμος ΄Αγιον Όρος - Μυλοπόταμος - Άγιον Όρος - +302377023774
Οινογένεσις - Αδριανή - Ν. Δράμας - +302521034774
Οινοποιείο Ζοίνος Α.Ε. - Ζίτσα - Ν. Ιωαννίνων - +302651070961
Οινοποιία Αϊδαρίνη - Γουμένισσα - Ν. Κιλκίς - +302343042555
Στέλιος Κεχρής - Καλοχώρι - Ν. Θεσσαλονίκης - +302310751283
Τσάνταλη - Άγιος Παύλος - Ν. Χαλκιδικής - +302399076100
Η Διαδρομή του Κρασιού της Χαλκιδικής

Επισκέψιμα Οινοποιεία

Κτήμα Κλαούντια Παπαγιάννη - Αρναία  +302372021190
Κτήμα Πόρτο Καρράς - Νέος Μαρμαράς  +302375077000
Μυλοπόταμος - Μυλοπόταμος  +302377023774
Τσάνταλη - Άγιος Παύλος +302399076100
Τσάνταλη - Μετόχι Χρωμίτσα  +302399076100
JOIN US ON FACEBOOK
KASSANDRA'S DRINK EAT LEARN GUIDE
Τηλέφωνο επικοινωνίας :
+302374023330
Υπεύθυνος ιστοσελίδας :
Βαγγέλης Κατσαρίνης
e-mail : kass2010@otenet.gr